Fxy Blog
Web tasarım ve dijital medya ile ilgili tüm gelişmeleri blog sayfamızdan takip edebilirsiniz.
Eticaret Covid-19 Sürecinde Nasıl Bir Durum Aldı ?
Öncelikle eticaret sektörünün covid-19 ile birlikte hayatımızda daha fazla yer almaya başladığını söyleyebiliriz. İnsanların alış veriş çılgınlıklarının bir anda zoraki olarak bitmesi, alış veriş merkezlerinde reyon reyon dolaşıp vakit geçiren kişilerin, daha steril ve güvenli bir ortam olan eticaret sitelerine yönelmesine yol açmış oldu.
Öncelikle alınan tedbirlerde alış veriş merkezlerinin kapanması ile tüketiciler ihtiyaç duydukları malzeme veya ürünleri internet satış portalları ve pazaryerlerinden araştırıp sipariş vermeye başladılar.
İnternet sitelerinin ciroları ciddi manada artarken , internetten satış oranlarının artması ile kargo operasyonlarının da artması , bu ihtiyaca cevap veremeyen kargo firmalarının çuvallamasına neden oldu.
Çoğu kargo firması günlük gönderimlerine kota koymaya başladılar. Sosyal mesafe uygulaması ile kargo şubelerinin ofislerine kısıtlı sayıda kişi alınması , uzun kargo kuyruklarının oluşmasına neden oldu.
Bazı pazaryerleri erteledikleri yada tam manası ile çalıştırmadıkları teslimat alternatiflerini geliştirerek kendi kapı teslimat sistemlerini kurmaya başladılar.
Kendi yaşadığım kargo tecrübesinde, Yurtiçi kargo Sakarya Serdivan şubesine kargom hakkında bilgi almak için gittiğimde sorduğum sorulara bırakın cevap almayı, muhattap bile alınmadım. Durumu bildirmek için Yurtiçi Kargo Müşteri hizmetleri şikayet departmanını aradığımda telefona çıkan bayan uzun bir süre beni dinledikten sonra, kayıt sisteminin çalışmadığını , şikayetim devam ederse , daha sonra yeniden aramamı söyledi. Bende burada problemime cevap alamayınca, ürün aldığım firmayı arayarak çalıştığı Yurtiçi kargo şirketi ile yaşadığım problemimi anlatarak , bir sonraki alış verişlerim için farklı kargo firması seçeneklerini göremessem alternatif eticaret sitesinden alış veriş yapacağımı bildirdim. Kendileri de bu şikayetimi dikkate alacaklarını ve bu geri dönüşe göre işlem yapacaklarını bana belirttiler.
Milyonlarca lira yatırım yapmış firmaların personeli denetlememesi , yada gerekli eğitimleri vermemesi ile çöp oluyor. Milyonlarca liralık yatırım, marka yüzü olan , bankonun arkasında bunalmış, işten sıkılmış bir personel yüzünden yerlerde geziniyor.
Bu bizim yaşadığımız kargo ile olan problem , aynı şekilde bu işe yeni girmiş eticaret portallarında da değişik şekillerde yaşandı. Malzeme tedariğinde ve teslimatta yaşanan aksamalar , covid-19 sürecinde tüketici tarafında sineye çekilip hoş karşılansa da , sonraki günler için aksaklıklarını telafi etmeyen yada edemeyen firmalar eticaret sektöründe kötü müşteri deneyimi sunmaya devam ederlerse kaybedecekler.
Bill Gates '' mutsuz müşterileriniz en iyi bilgi kaynağınızdır, onları iyi dinleyin'' der.
Covid-19 Sürecinde eticaret Sektöründe Cirolarda Değişim Oranları ( Mart-Nisan)
Ev Dekarasyon Siteleri, Ev Tekstili Siteleri, Sarf Malzeme Satan Siteler, Oyun Hobi, Müzik ve Müzik Aletleri satan eticaret siteleri Covid-19 sürecinde satışlarını arttırdılar. Aşağıdaki tabloda 8500 eticaret sitesi üzerinden sektör bazlı satış ciroları ve Covid-19 sürecinde eticaret sitelerinde ciro artış miktarını görebilirsiniz.
Genel Toplam |
173.019.991,09 |
146.608.379,47 |
-%15,27 |
Ev & Dekorasyon |
1.441.451,50 |
2.686.829,50 |
%86,40 |
Ev Tekstili |
758.239,38 |
1.177.947,00 |
%55,35 |
Sarf Malzemeleri |
1.934,55 |
2.964,90 |
%53,26 |
Oyun & Hobi Ürünleri |
2.840.507,00 |
4.261.353,50 |
%50,02 |
Müzik & Müzik Aletleri |
602.762,56 |
901.840,00 |
%49,62 |
Tarım & Organik Ürünler |
4.977.022,00 |
7.098.826,00 |
%42,63 |
Çeyiz & Züccaciye |
2.362.125,50 |
3.181.086,75 |
%34,67 |
Beyaz Eşya & Ev Aletleri |
11.518.963,00 |
14.399.214,00 |
%25,00 |
Ofis & Kırtasiye |
2.811.623,25 |
3.403.306,25 |
%21,04 |
Bilgisayar |
2.605.774,50 |
3.054.850,50 |
%17,23 |
Güvenlik Ürünleri |
572.798,38 |
648.259,19 |
%13,17 |
Takı & Mücevherat |
2.440.021,50 |
2.676.102,75 |
%9,68 |
Av & Kamp & Outdoor |
7.046.533,00 |
7.696.562,50 |
%9,22 |
Gıda |
11.160.343,00 |
12.173.176,00 |
%9,08 |
İç Giyim |
1.090.729,62 |
1.155.751,38 |
%5,96 |
Kitap & Yayınevi |
6.876.635,00 |
6.846.167,50 |
-%0,44 |
Konsept Tasarımlar |
149.996,66 |
141.515,16 |
-%5,65 |
Isıtma & Soğutma |
1.935.627,88 |
1.781.700,50 |
-%7,95 |
Çok Çeşitli Ürünler |
5.942.149,50 |
5.411.154,00 |
-%8,94 |
Cep Telefonu |
6.667.153,50 |
6.050.613,00 |
-%9,25 |
Hırdavat & Yapı Market |
10.476.383,00 |
9.015.801,00 |
-%13,94 |
Elektronik |
4.957.488,50 |
4.227.773,50 |
-%14,72 |
Spor & Spor Malzemeleri |
2.955.214,75 |
2.440.464,50 |
-%17,42 |
Bebek & Çocuk |
3.632.428,25 |
2.996.112,50 |
-%17,52 |
Otomotiv & Yedek Parça |
7.671.497,50 |
5.987.547,00 |
-%21,95 |
İş Güvenliği |
142.929,72 |
110.478,22 |
-%22,70 |
Promosyon Reklam Ürünleri |
3.091,30 |
2.358,22 |
-%23,71 |
Saat & Optik |
261.870,19 |
195.652,48 |
-%25,29 |
Kişisel Bakım & Kozmetik |
6.898.418,00 |
5.132.429,50 |
-%25,60 |
Tekstil & Giyim |
7.692.410,50 |
5.704.846,50 |
-%25,84 |
Hediyelik Eşya & Aksesuar |
1.230.177,25 |
894.407,12 |
-%27,29 |
Temizlik Ürünleri |
1.977.070,25 |
1.430.576,25 |
-%27,64 |
Motosiklet Ekipmanları |
1.520.598,38 |
1.057.919,00 |
-%30,43 |
Mobilya |
6.691.491,00 |
4.606.091,00 |
-%31,16 |
Tesettür Giyim |
446.538,41 |
278.540,19 |
-%37,62 |
Çanta |
65.629,25 |
40.669,30 |
-%38,03 |
Ayakkabı |
926.274,06 |
524.592,88 |
-%43,37 |
Sağlık & Medikal Ürünler |
14.269.509,00 |
7.087.317,00 |
-%50,33 |
Diğer |
9.197.170,00 |
4.381.139,50 |
-%52,36 |
Çiçekçilik |
4.490,24 |
2.099,40 |
-%53,25 |
Pet Shop |
5.272.098,00 |
2.301.364,00 |
-%56,35 |
Elektrik |
4.805.407,50 |
1.856.163,12 |
-%61,37 |
Oyuncak |
7.884.128,00 |
1.582.653,00 |
-%79,93 |
Endüstriyel Ürünler |
25.836,09 |
2.163,91 |
-%91,62 |